Op reis met Henk, Nepal 2011

Einde van de introductieperiode…

De introductieperiode zit erop. Een redelijk intensief programma met Nepalese les (erg ingewikkeld, weet niet of dat wat gaat worden), een inleiding over de cultuur en het lesgeven in Nepal, gevolgd door excursies naar het Chitwan National Park en naar Pokhara.

Deze periode is tevens bedoeld om elkaar beter te leren kennen, want dit zijn de contacten waar we de komende weken van afhankelijk zijn. Van de excursies naar Chitwan en Pokhara heb ik 2 fotoalbums geplaatst; die geven volgens mij een aardig beeld van wat we beleefd hebben.

Opvallend is dat het leven hier in Nepal een beetje begint te wennen. Zelfs de dagelijkse 'powercut' gaan we normaal vinden. Keerzijde van deze powercut is dat men hier veelvuldig gebruik maakt van generatoren. Plekjes die normaal gesproken een oase van rust (Chitwan) zouden zijn worden nu opgeluisterd door het voortdurende geronk van generatoren. En over de milieuvervuiling maar niet te spreken... Dit is overigens niet iets wat ik me van mijn vorige bezoeken aan Nepal kan herinneren: toen deed dit fenomeen zich helemaal niet voor. In al die jaren is de vraag naar energie alsmaar toe genomen, maar is de capaciteit gelijk gebleven. En het ziet er niet naar uit dat dit op afzienbare termijn beter gaat worden. In tegendeel. Oftewel... This is Nepal....

Na een lange busreis (7 uur) zijn we weer terug in Kathmandu. Het verkeer hier is echt wennen. Je moet toeteren als je wilt inhalen en het gevolg daarvan is dat het hier een kakafonie van geluid is. Ze halen hier ook op de gekste plaatsen in, maar het gaat altijd weer goed. Het verkeer bestaat hier voornamelijk uit bussen en vrachtauto's en die zien er doorgaans uit alsof ze zo uit elkaar kunnen vallen. En soms gebeurt dat ook aan de pechgevallen langs de weg te zien.

De groep begint nu ook uit elkaar te vallen. Gisteren zijn Jarra en Maartje naar hun werkplek in Pokhara gegaan en vandaag zijn Maaike en Hilde naar hun werkplek in Chitwan vertrokken. Morgen (donderdag) gaan Jeroen en ik naar Sankhu; heel benieuwd hoe het daar is. Overigens heb ik begrepen dat de monniken holiday hebben tot begin februari en dat ik dus niet meteen in het klooster aan de gang kan. Jammer, want ik zou het nu wel leuk vinden om op mijn eigen plek aan de gang te gaan. Ik ga dus de komende weken met Jeroen mee naar het kinderhuis in Sankhu om te kijken wat ik daar kan doen. De komende tijd ga ik dus echt aan het werk hier en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Het zal soms best wennen zijn en ook het gemis van het thuisfront laat me nog niet helemaal los. Dat zal denk ik wel beter gaan als ik eenmaal op mijn plek zit.

Verder wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de leuke reacties op mijn weblog. Het is erg leuk om te ervaren hoe jullie op afstand met me meereizen.

Voor zover een hartelijke groet uit Kathmandu!

Reacties

Reacties

Edith Vasbinder

Lieve Henk. Ja ik geniet inderdaad op afstand. Eerst van de foto's en nu weer van je verhaal. Het "echte" werk gaat nu aanvangen, ook al is dat niet gelijk in het klooster. Niets gebeurt zonder reden, dus neem het zoals het gaat. Lichtpunt is dat je iemand in de buurt hebt waarmee je iets kunt delen en waarmee je kunt praten. Hier gaat ook alles zijn gangetje. Ik heb het tentamen gedaan en wacht nu in spanning af op de beoordeling. Het regent hier de hele dag dus brandt er een gezellige kaars om het toch nog een beetje sfeervol te maken. Neem alles goed in je op en blijf genieten van alles wat je daar mag meemaken. Heel veel liefs. Edith

helga

wat een prachtige foto's Henk. Ze kunnen zo op de Novib-kalender. Veel succes met je werkzaamheden!
groetjes,
Helga

wil mol

Wat een fantastische foto's.

Nu zien wij jou voor het eerst met een wintermuts.

Veel succes toegewenst met je erk in het klooster.

Groetjes Henk en Wil.

Ed van Ooijen

Hoi, ome Henk,

Dus morgen ga je naar je nieuwe werkplek in Sankhu? Dat wordt wennen na het paradijs aan de Herenstraat.....

Veel liefs uit Liessel

Ed

Marc Huiberts

Zo, hè hè... gaan we nu e-i-n-d-e-l-ij-k eens aan de slag daar...??? Klaar nu met dat bier zuipen...! ;-)
Heel veel sterkte met je Nepalees en het werk dat je daar gaat doen. Keep us posted...!

Anja van der Drift

Geweldig leuk om te lezen en te zien wat je zoal meemaakt ter plekke! Kunnen we tenminste beetje een beeld vormen van jouw omgeving daar. Voor zometeen: veel succes en plezier se op je nieuwe werkplek! Hier houden we voorlopig druilerig weer buiten en lekkere wijntjes binnenshuis :)
DOEI! groetjes, ook van Stefan,
Anja

Henk Darphorn

Wat een schitterende foto's en wat een heerlijk relativerend verhaal.

Jammer dat je niet meteen in het klooster aan het werk kan, maar je hebt een mooi alternatief gevonden, lees ik.

Heel veel plezier en succes verder!

Groetjes.

Siem de lange

Via lucy en Guus krijgen wij ook je verslag toegestuurd
en vinden het leuk om je te volgen op je reis door Nepal
en kijken dus erg uit naar het volgende verslag.

Groeten van Corrie en Siem.

Ron

Heel leuk , dit alles te zien , maar ook de felicitaties met Loek zijn verjaardag.
Want inderdaad er is ook nog het thuisfront.
Wel kun je je afvragen
of de vooruitgang en al die energie vraag , nu zo goed is voor het land.
Maar het duid , net als in China wel op verbetering van de levensstandaard , of is dat schijn?

Toon Vessies

Namaste Henk,

Heel leuk om jouw reisverhalen en impressies te lezen. Terwijl ik het lees herinner ik me onmiddellijk de grootstedelijke kakafonie van enkele Indiase steden.
Ik zie uit naar jouw indrukken straks in het klooster.

Hartelijke groet van Toon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!