Op reis met Henk, Nepal 2011

Afscheid

Dit was mijn laatste week in Sankhu. En tevens de laatste week van mijn werk in Nepal. Een wat bijzondere week mag ik wel zeggen. In de eerste plaats was daar het bezoek van Bart, een van de vroegere vrijwilligers die in het klooster gewerkt heeft, en een vriend van hem. Hij heeft een soort 'gastcollege' gegeven. Bestond vooral uit het tekenen en kleuren van auto's en vliegtuigen. De reliëfstickers van auto's vonden ze helemaal geweldig. Bart kende veel van de monniken nog bij naam en dat vond ik erg knap omdat ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet alle namen kan plaatsen.

En dan nog twee dagen lesgeven, waarbij woensdag tevens mijn laatste echte werkdag was. Ik had voor iedere leerling een cadeautje gemaakt, waaronder een of meer foto's waar ze zelf op stonden. Want daar zijn ze echt gek op. En voor de kleinen had ik de envelop voorzien van een wuppie; vonden de meesten ook grappig.

Donderdag kwam mijn opvolgster Jenny naar Sankhu en met haar ben ik naar het klooster geweest om haar daar voor te stellen en wegwijs te maken. En tevens was dat ook het moment van mijn echte afscheid. En ik moet zeggen dat het me zwaar viel. Vooral toen die kleintjes mij zo'n zijden sjaaltje (katha) om de nek hingen. De tranen springen nog in mijn ogen als ik er nu weer aan denk. Ik realiseer me op zo'n moment pas echt wat ze voor mij betekend hebben. Ondanks de soms wat moeilijke momenten komen ook de beelden boven van de jongetjes die boven hun kleurplaten driftig aan het krassen waren, de ondeugende lachjes die ze konden hebben, hoe ze met hun schriftjes om me heen stonden verlangend naar een sticker, hoe ze met hun hoofdjes met schimmelplekjes naar me toe kwamen. En hoe ze met elkaar om gingen: soms heel ruw, maar soms ook heel zorgzaam.

Ook realiseer ik me nu dat mijn Nepal avontuur er eigenlijk op zit. Vanavond (vrijdag) is het afscheidsdiner van Cross Borders met alle vrijwilligers en morgenavond vertrek ik rond 18 uur naar Nederland. Toen ik hier begon leek dat moment zo ver weg en vroeg ik me af of het wel vol te houden was al die maanden zo ver weg. Tegelijkertijd merk ik dat deze reis een geweldige indruk op me heeft gemaakt. Ik heb ontzettend veel gezien en meegemaakt, tussen de lokale bevolking gewoond, de ongemakken van het leven hier ervaren maar ook de lach van de mensen die je bijna overal tegen kwam. Indrukken die ik nooit meer zal vergeten. Kortom: een onvergetelijke reis!

Mijn gevoel op dit moment is dan ook dubbel: aan de ene kant fijn om naar huis te gaan en aan de andere kant wat moeite om deze volstrekt andere wereld te moeten verlaten. Het idee om straks weer dag en nacht stroom en water te hebben, winkels waar je zo goed als alles kunt krijgen, kortom: alles wat ons leventje in Nederland zo anders maakt, zal zeker weer moeten wennen.

Ik ben in ieder geval dankbaar dat ik dit heb mogen ervaren. Met name Loek ben ik dankbaar dat hij mij deze reis gegund heeft. En verder bedank ik iedereen die mij via deze weblog heeft gevolgd. De reacties op mijn verhalen heb ik als een grote steun ervaren en hebben zeker positief bijgedragen aan mijn verblijf hier. Heel, heel hartelijk dank!

This was Nepal!

Namaste!

Reacties

Reacties

margriet

Henk, dank je wel voor je mooie verhalen en foto's. Ik wens je een goeie reis, fijne thuiskomst en sterkte met afkicken.

Marc

Nee hè, krijgen we 'm weer terug dan...??? ;-) ;-)

helga

Henk,
Ik heb genoten van je verhalen en foto's. Ik hoop dat je een goede reis hebt en na de eerste cultuurshock weer kunt aarden in Nederland.
groetjes, ook aan Loek,
van Helga

Edith

Het was een geweldige ervaring om op afstand mee te leven en te genieten van je verhalen en foto's. En dat je met weemoed deze plek verlaten hebt, is ook eigenlijk logisch. Wat mij verbaasd is dat het toch allemaal zo snel is gegaan. Niet te geloven dat het al weer bijna 3 maanden geleden is dat je toch een beetje bibberend aan dit avontuur begon. En nu is het alweer voorbij. Toch ook weer fijn om naar huis te gaan. Een hele fijne reis toegewenst en ik hoop je weer gauw te zien. Liefs. Edith

ed van Ooijen

Hoi, ome Henk,

Ik zal er wel melding van moeten maken dat je weer terugkomt!

Agnette

Hoi Henk,

Tom en ik wensen je een hele goede reis terug. Het was erg leuk om het wel en wee van je te volgen de afgelopen drie maanden. Graag tot ziens in Delft.

Agnette

Lucy Putzmann

Het was mooi om je verhalen te lezen en de leuke foto's te bekijken, we wensen je een fijne thuisreis en sterkte bij de "omschakeling"naar de westerse wereld, tot gauw! Lucy en Cor

Yvonne

Hoi Henk,

Het zit er dus nu echt op... bedankt voor het delen van al je belevenissen, ik heb er ook van genoten. Een behouden thuiskomst en "sterkte" weer met het wennen aan al die luxe... gek, he, die tegenstelling en we zijn hier niet altijd gelukkiger... de warmte van de mensen om je heen is toch waar het vooral om draait !

Groetjes, Yvonne

Lucy Tammenga

Hai grote meester.
Dat heb je er dus weer goed vanaf gebracht jongen. Wij (Guus en ik) zijn trots op je. We hebben nog wat vertraging met ons vertrek, dus zien we elkaar nog in Delft. En die Loek? Ach man, hij had het zo druk de laatste tijd. Zal wel zijn om het huis binkend te laten lachen voor je terugkomst. Goed reis en tot gauw Namaste. Luus.

Mark Appel

Lieve Henk,

Wat een mooie geschreven verhalen. Ik kon het me allemaal heel makkelijk inbeelden en herbeleven. Geniet nog van elk laatst momentje en werken en avonturen beleven in het buitenland: als een zwartwit geblokte vloer!
Tot hopelijk snel,
Groet vanuit Dubai.

Maarten

He Henk

Welkom thuis. Ik verheug me weer samen op een Griekje met dit keer als verrassing twee kleurplaten om samen te kleuren.

Doei

bert en sisca hubert

Hoi Henk, Ik had dit blok al ingevuld, dus misschien zie het nu wel twee maal. Maar dat doet er niet toe, want ook dit laatste verhaal is zeer bijzonder. Wellicht zul je ons en vele anderen heel veel mooie herinneringen kunnen vertellen. Maar voor nu wensen wij je samen met loek weer een goede tijd toe in Delft. Met hierbij onze hartelijke groeten van Sisca en Bert Hubert.

Peter en Wilma

Wij wensen je ook een goeie reis toe. Er zal wel veel door je hoofd gaan zo onderweg en een dipje kun je ook wel verwachten als je thuis bent. Al met al heb je veel mooie ervaringen opgedaan én veel gezien; prachtig toch?! Een fijne hereniging met Loek!

ron sluijter

Lieve Henk,

Wat een heerlijk avontuur , heb jij mogen mee maken en niet alleen jij, ook joop [mijn ex collega in china] en ik heb met jouw mogen mee reizen.
Een geweldige ervaring en heel hartelijk bedankt, dat we mee gingen via internet.
Nogmaals welkom thuis en tot ziens , ook voor Loek!

Marijke

hallo Henk, ook ik heb genoten van je verhalen en foto's. Goed om te lezen, dat je ondanks dat het moeilijk was op school, toch een goeie tijd hebt gehad en dat het zo'n indruk op je heeft gemaakt. Maar dat wist ik al van te voren. Ik hoop dat je een goede reis naar huis hebt gehad, je bent nu al weer in Delft als ik dit schrijf. En het moet gek zijn als we elkaar nu niet een keertje tegenkomen. Lieve groet van Marijke

Anke & Aldo.

Hoi Henk,
Ook wij hebben genoten van jouw verhalen en de foto's.
Voor zowel daar als hier heb je een mooi bouwstuk opgeleverd!

wil mol

Ha die Henk.

We hebben weer genoten van je verhaal en de foto's.
We keken er elk weekend weer naar uit.
Het zal voor ons afkicken worden.
We zijn blij voor je dat je het al die tijd volgehouden hebt, want het zal niet meegevallen zijn om al die tijd zonder Loek te zijn.
We hebben heel veel waardering voor hetgeen je naar in Nepal gedaan hebt, in zo'n hele andere wereld als hier.
Het zal je ook best wel moeite kosten om weer aan de ze westerse wereld te wennen.

Groetjes en heel veel liefs van Henk en Wil.

ria en wytze

Jeetje Henk, dat het avontuur nu voorbij is. Wat is dat snel gegaan! Maar wij zijn ook al weer 7 maanden met pensioen na onze PIZ cursus. We hebben genoten van je verhalen en foto's. Bedankt daarvoor. Je zal moeten wennen in ons landje. Groeten aan Loek.

hannie lodder

hoi Henk
regelmatig heb ik jouw verhalen gelezen en ervan genoten .En van de foto's natuurlijk.!! Ben heel benieuwd naar al het moois in SGGshowvorm dat jij ons nu gaat voorschotelen op een mooie zaterdag in Houten. Ik hoop dat je behouden thuiskomt en weer snel je draai vindt vanuit de andere wereld in de wereld hier

martha

hallo Henk
Welkom Thuis

bert en sisca hubert

Beste Henk,
Gisteren zijn wij bij Ruud en Yvonne op bezoek geweest en hebben wij uitgebreid gesproken over je verblijf in Nepal. Door dat wij er ook veel over gelezen hebben in je verslagen, zaten wij met elkaar op de goede golflengte. En zeiden we tegen elkaar het moet voor Henk toch een grote belevenis in alles zijn geweest. Fijn dat je nu weer gezond en wel weer thuis bent. Met hierbij onze groet, van Sisca en Bert.

Jan en José Snoeks

Henk de geweldige belevenissen die je hebt meegemaakt in Nepal zaten vooral in de gewone dagelijkse dingen die daar heel anders aan toe gaan dan in onze manier van omgaan met elkaar. De betrekkelijkheid van onze manier wordt hiermee weer eens duidelijk. Wij vinden dat je er goed in geslaagd bent je gevoelens bij jouw belevenissen over te brengen; alsof je naast ons zat. Je ergernissen en verwondering beleefden wij mee.
Bedankt voor je prachtige verhalen en niet te vergeten de foto's waardoor wij het gevoel hadden ook steeds even in Nepal te zijn.

groeten Jan en José en welkom thuis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!