Op reis met Henk, Nepal 2011

Bhaktapur

In een van mijn eerdere verhalen heb ik aangegeven dat er ooit drie koninkrijkjes bij elkaar lagen in de Kathmandu vallei: Kathmandu, Patan en Bhaktapur. Alle drie hebben een paleis (durbar) en dus ook een Durbar Square. Patan en Kathmandu heb ik eerder deze reis bezocht en Bhaktapur stond nog op mijn wensenlijstje. Dit weekend is het er van gekomen om een bezoek aan deze prachtige oude stad, zo'n 16 kilometer ten oosten van Kathmandu gelegen, te brengen.

De stad is één grote verzameling van smalle kronkelende straatjes en pleinen met prachtige tempels, houtsnijwerk, beelden enz. Durbar Square in Bhaktapur staat, net als de gelijknamige pleinen in Patan en Kathmandu, op de werelderfgoedlijst. Het is een bijzondere belevenis om door al dit moois rond te zwerven. Je kunt dit met een gids doen (overal zijn er lieden die zich als zodanig aanbieden), maar ook op je zelf doen. Daar heb ik voor gekozen omdat de stortvloed van informatie die je van zo'n gids krijgt bij mij meestal niet lang blijft hangen (als het al goed te verstaan is door het meestal matige Engels). Voordeel daarvan is dat het roepies uitspaart en dat je alles op je eigen manier en tempo kunt laten inwerken.

Om de binnenstad te bezoeken moet je 1100 roepies betalen. De 'volunteercard', die tot nu toe de toegang tot de meeste bezienswaardigheden gratis opende, werd nu, na een grondige bestudering van het document, niet geaccepteerd. Je steunt overigens door deze (voor Nepalse begrippen hoge) toegangsprijs het onderhoud van al het moois wat hier is te zien en je krijgt een folder met plattegrond.

Het bekendste plein is dus Durbar Square, maar ook de diverse andere pleinen (zoals Dattatraya Square, Potters' Square en Taumadhi Square) zijn zeer de moeite waard. En verder kom je overal kleine tempels, stupa's en houtsnijwerk tegen.

Ik was er redelijk vroeg (met een taxi vanuit Kathmandu) waardoor het nog niet al te druk was, maar toen ik terugging halverwege de middag werd het wel erg druk. Het toerisme heeft Bhaktapur ook duidelijk ontdekt.

Al met al een zeer bevredigende excursie.

Namaste!

Reacties

Reacties

Marc H. (aka.notaris 'Vette Harrie' ;-)

Jij weer blij met een 'gratis' plattegrond... ;-)

ron sluijter

onze LOKO was nu dus zijn eigen gids, ipv onze gids
geniet er nog maar van Henk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!