Op reis met Henk, Nepal 2011

Het klooster

Deze week dus eindelijk begonnen aan mijn werkzaamheden bij het klooster. Al moet ik erbij zeggen dat alle monniken nog steeds niet aanwezig zijn; met name de oudere monniken komen pas komende week (vanaf 8 februari) terug. Ik heb dus nog niet al mijn klassen gehad.

Maar goed, in ieder geval ben ik begonnen. Mijn eerste werkweek ziet er als volgt uit. Om 08.15 te voet op pad via een stenen trap naar het klooster, een wandeling van ruim 20 minuten. Is best een pittige wandeling en ik moet onderweg regelmatig even uitblazen om bij het bovenkomen niet helemaal op apegapen te liggen.

Bij het klooster bestaat mijn eerste begroeting uit het blaffen en tekeer gaan van een grote hond, met een grote ketting vastgezet aan een boom. Ik weet niet of de vredelievende leer van Bhoeda op honden van toepassing is, maar bij dit exemplaar was daar niet veel van te merken. Maar zolang je er voor zorgt buiten het bereik van zijn ketting te blijven kom je zonder kleerscheuren verder. Volgens Jangchup, de contactpersoon in het klooster, moet de agressie van de hond de komende tijd afnemen naarmate hij mij vaker ziet. Ik heb aan het einde van deze week inderdaad het gevoel dat het grommen en blaffen wat minder wordt, maar ik blijf blij met zijn ketting.

Mijn eerste lessen beginnen met class 1a, bestaande uit jongens van 10-12 jaar oud. Een lastig begin omdat ik nog even moet zoeken waar ze gebleven zijn. Bovendien zijn ze erg druk. Ze kakelen hardop met elkaar en zijn nauwelijks te bewegen tot enige aandacht voor mijn lessen. De handover van Anna, mijn voorgangster, is overigens een belangrijke hulp; zij liep tegen dezelfde problemen aan. Eerst even kijken of ze het alfabet en de bijbehorende plaatjes goed kunnen plaatsen en dat is geen probleem, dat kennen ze. Daarna in de boekjes kijken en de draad oppakken waar Anna gebleven was. En dan wordt het wat moeilijker, als je een Engelse tekst met ze doorneemt en vraagt of ze in hun eigen woorden willen vertellen waar het verhaal over gaat. Dat lukt dus niet. Ze zitten je dan schaapachtig aan te kijken, zo van waar heb je het over? En als je dan probeert een invuloefening met ze te doen schrijven ze de oefening compleet met de blanco streepjes in hun schrift over. En het was nu juist de bedoeling dat ze het woordje op de streepjes zouden invullen....

Als afronding van de les heb ik een memoryspel tevoorschijn gehaald en daar zijn echt gek op. Daar krijg je ze stil mee, maar Engels leren ze er niet mee.

Daarna class 1b met ongeveer dezelfde beleving, zij het dat daar wat oudere leerlingen bij zitten die redelijk Engels beheersen en de oefeningen wel goed kunnen doen. Zij waren ook als eerste klaar en ik heb ze vervolgens gevraagd hun jongere medeleerlingen te helpen, waar ik erg mee geholpen was omdat zij in staat waren de bedoeling van de oefening in het Nepalees uit te leggen. En ook hier krijg ik de aandacht weer met het memoryspel (ze vragen ook al na ongeveer een half uur: 'game, teacher?').

Class 2 bestaat uit jongens van 12-15 jaar oud, die redelijk gemotiveerd zijn. Al blijft ook hier het probleem dat ze naar mijn idee lang niet altijd begrijpen war de teksten die ze lezen over gaan. Ze zijn graag bereid de teksten over te schrijven en daarmee zijn ze een tijdje zoet, maar wat ze er van opsteken... Ze zijn ook graag bereid om het verhaal klassikaal hardop te lezen, maar, zoals gezegd, ze begrijpen doorgaans totaal niet waar het over gaat. Overigens blijkt dat het Nepalese onderwijssysteem zo wekt. Gewoon veel papegaaien en overschrijven. En ik heb niet de illusie dat ik dat ga veranderen in de weken dat ik hier zit, maar frustrerend is het wel. Want ik zou ze zo graag iets zinvols willen bijbrengen. Soms zijn ook de boekjes volgens mij te moeilijk voor ze of staan er verhalen in die buiten hun beleving vallen. Ik had bijvoorbeeld nooit gedacht dat ik nog eens in eenTibetaans klooster het sprookje van de gelaarsde kat zou analyseren.... Of een verhaal dat gaat over een wandeling naar school waarbij je onderweg treinen en zo tegenkomt.... En dan zie je ook nog eens dat er in de boekjes zelf gewoon fouten staan. Ik ga daar echter niks aan doen omdat dat de verwarring nog groter maakt. We doen het er gewoon mee. Nog afgezien van het feit dat veel oefeningen in de boekjes onbruikbaar zijn omdat er in gekliederd is en alles al ingevuld is.

Om 12 uur lunch in het klooster, rijst met groenten en wat erbij; altijd vegetarisch. Mijn pauzes duren lang omdat class 3 er nog niet is, volgende week moet dat anders zijn.

En nu krijg ik class UKG: een regelrechte ramp. Ten eerste zijn ze buitengewoon rumoerig, ze letten totaal niet op en ze begrijpen echt niet waar ze mee bezig zijn. En ze geven me ook niet het gevoel er veel moeite voor te willen doen. Het is me ook gebeurd dat een leerling uit een andere klas hardop kakelend de les nog verder kwam verzieken en toen vond ik het genoeg: die heb ik er gewoon uitgestuurd ('get out, now!'). Dat hielp wel. Hij kroop in elkaar, sloop helemaal naar achteren in het lokaal en ging toen daar zitten. Maar rustig was hij daarna wel. En dan de oefeningen: bijna geen beginnen aan. Wat je ook voorleest of wat je ook doet, ze luisteren nauwelijks en ze zijn op zijn hoogst tot enig kopieerwerk bereid. Een spelletje memory wil nog wel lukken. Maar of ik daar de komende week mee doorkom...

Vervolgens naar Karma Tharchen, een van de belangrijkere monniken die ook als een soort schoolhoofd functioneert. Die geef ik privé les in zijn kamer. Daar zit ik dan geknield op een kussen op de grond tegenover hem. Hij begint met het pellen van een mandarijn waarbij hij de helft aan mij geeft. Daarna een beker warm water en dan pakt hij een boekje met Tibetaans-Engelse teksten. Die leest hij dan hardop voor waarbij ik zijn uitspraak waar nodig corrigeer.

Tenslotte krijg ik de ABC-class, bestaande uit leerlingen van 8-10 jaar oud. En ook deze groep zuigt bijna al mijn energie op. Ook zij begrijpen niet waar de lessen over gaan en zijn niet echt bereid om datgene te doen wat ik ze vraag. Buitengewoon frustrerend. Ik denk erover om volgende week gewoon een van de beginboekjes (met veel plaatjes) te pakken om te kijken of dat wel lukt, anders zou ik het echt niet weten. Maar ik voel me na deze les wel als een uitgeknepen citroen.

De lesdag wordt afgesloten met thee (Tibetaanse thee met melk). In die theepauze moet ik de hoofden van sommige jongens insmeren met een zalf tegen een soort schimmel die ze oplopen doordat ze hun haar scheren met hetzelfde scheermes. Ze komen dan braaf een voor een naar mij toe en wijzen me de plekken aan die ik van zalf moet voorzien. Soms wijzen ze ook plekken op armen en benen aan die volgens mij niks te maken hebben met die hoofdschimmels, maar met een likje zalf op die plekken maak ik ze toch weer gelukkig. En zo speel je als vrijwilliger ook nog een beetje voor verpleger.

En na dit alles ga ik redelijk afgedraaid terug naar het appartement in Sankhu en ben ik eind van de week blij dat ik terug kan naar Kathmandu om met de andere groepsleden mijn ervaringen uit te wisselen. Gelukkig hoor ik overeenkomsten en van oud- vrijwilligers die hier nog rondlopen hoor ik dat het er allemaal bij hoort en dat het best goed komt. En daar houd ik me maar aan vast. Van René Veldt heb ik begrepen dat de derde week (en dat is de afgelopen week voor mij geweest) de moeilijkste week is en dat in die week bijna iedereen een dip heeft (en die heb ik nu dus).

Volgend weekend (11/13 februari) hebben we een weekend met elkaar om, halverwege de vrijwilligersperiode, onze ervaringen te evalueren. Ook dan kan iedereen zijn/haar ervaringen kwijt. Over dit weekend in een volgend verhaal meer.

Een hartelijke groet vanuit Kathmandu!

Namaste!

Reacties

Reacties

Erika (en Frans) Blok

Hoi Henk,

Wat jammer dat het lesgeven zo tegenvalt. Ik kan me heel goed voorstellen dat het lastig is de aandacht van een groep kinderen vast te houden als ze het allemaal niet snappen.
Misschien kun je het eens proberen met het zingen van liedjes of laat ze zelf een verhaal vertellen waarbij ze gebruik moeten maken van plaatjes.
Je zet ze dan aan het denken en ze moeten zelf de woorden zoeken.
Of het helpt?? .....

In ieder geval succes en geef de moed niet op

Edith

Ha die Henk. Dat is heftig waar je nu in terecht bent gekomen, maar het is ook een enorme uitdaging. Toch beperkt vanwege de taal en dan een manier zien te vinden om met deze mensenkinderen om te gaan. Het betekent voor jou zoeken in jezelf naar mogelijkheden om ze enthousiast te maken. Ik denk aan zingen en dansen of muziek maken of luisteren. Spelletjes heb je al gevonden. Dat soort dingen is vaak de manier om ze te boeien. En hebben ze dat door dan willen ze daar ook meer over weten. Voor jezelf is het eigenlijk ook heel goed om te doen, want door te zingen en te dansen gebeurt er ook van alles met je. Maar het zal niet meevallen. Je hebt je er toch maar doorheen geworsteld afgelopen week en het is je gelukt. Niet zonder slag of stoot, maar het leven blijft toch vallen en opstaan. Dit is de uitdaging waar je voor staat en het gaat je lukken. Ik heb weer genoten van je beeldende verhaal over het vervoer en het leven daar waar je nu bent. Heel veel succes en blijf toch vooral genieten van deze ervaringen. Liefs. Edith

Wilma

Henk. van mij geen wijze tips; ik weet het ook niet. Ga af op wat je voorgangers je vertellen en houd moed! Ze zullen je wel even uittesten, niets nieuws onder de zon. Weer prachtige foto's trouwens. Je volgende verhaal is vast wat succesvoller. Hou vol, teacher!
groetjes, ook van Peter.

Henk Darphorn

Beste Henk,

Ja....een heftig verhaal, frustratie alom, en tegelijk krijg ik er ook een glimlach van op m'n mond: het is het Nepalese systeem en daar moet je mee dealen.
Wat het memory betreft: misschien kan je zelf kaartjes maken: bijvoorbeeld ene kaartje de afbeelding van een appel en op het andere kaartje het woord APPLE. Spelen ze toch leuk memory en leren ook nog wat.

Verder vind ik het geweldig om je verhalen te lezen: bij terugkomst alle verhalen bundelen met de foto's erbij: DOEN DOEN DOEN!!!!!!!!

JE FOTO'S ZIJN TROUWENS GIGA MOOI!!!!!!!

Veel sterkte, geduld, wijsheid en plezier en de groetjes aan de rest van de grop.

Anna

Beste Henk,

Voor mij nu twee weken thuis, voor jou 1 week werken.
Ontzettend jammer dat je je er draai nog niet hebt gevonden, maar ik herken het wel.
UKG klas is ontzettend moeilijk. Zoals Annabeth het mij vertelde zouden deze kinderen in Nederland waarschijnlijk speciaal onderwijs krijgen. Bedenk maar, dat gezien het feit dat speciaal onderwijs hier niet bestaat, het des te belangrijk is dat jij er voor ze bent!

Alles wat je ze bij kan brengen, door tegen ze te praten en door spelletjes met ze te spelen, maakt dat ze de Engelse taal uiteindelijk gaan beheersen. En afwisseling met spelletjes maakt ook dat ze beter aan het werk gaan.

Het idee van Henk Darphorn is ook echt een heel goed idee! Zeker als je het de kinderen zelf laat maken. Zijn zij lekker aan het tekenen en leren ze ook nog wat.

Wat betreft ABC, daar had ik zelf niet zoveel moeite mee. Het was echt de speelklas. Daarnaast had ik, net als jij, ook helemaal geen energie meer aan het eind van de dag, dus dan was spelen de enige manier waarop ik er zelf nog energie uit kon halen en er iets van kon maken. Zij kunnen nog niet lezen, maar wel de letters opnoemen. Dus wat ik probeerde te doen was klanken met ze te trainen p pe pet, c ca cat, b be bed. Maar dat heb ik volgens mij ook in de handover geschreven.

Klas 3 en 4 kunnen al een stuk beter Engels, en zeker met 4 kun je gewoon lekker praten en discussieren. Dat maakt de dag misschien wat leuker? Ik hoop heel erg dat je het beter naar je zin gaat hebben de komende tijd, maar ik maak me daar eigenlijk geen zorgen over. Ook omdat je na verloop van tijd een beetje een Nepalese mentaliteit krijgt en dan laat je het jezelf ook allemaal maar overkomen.

Hoe dan ook, heel veel succes!!!

Groetjes, Anna

Lucy

Ach Henk, het verschilt niet echt met een Nederlandse groep. De tips zijn heel goed. Zingen en veel bewegen. Uitbeelden met de hele groep wat je vertelt, terwijl je Engels praat, woorden noteert, (heb je een bord? die ze overschrijven. Zingen is ook heel goed. Als je op de wijs van b.v. Arend Stokje ( so la so mi)zelf teksten maakt kun je zingen over hun eigen wereld. En tenslotte:
Een molenaarszoon is hier ook niet meer zo bekend. Liefs en succes, je buurjuf

Henk D.

Bedankt voor jullie recties en tips! Vanmorgen heb ik de leerlingen van ABC laten tekenen. Er zat ook een nieuweling bij (had nog geen pij) en daar moest ik eerst even van uitzoeken wat hij wel/niet wist. Daarna heb ik ze voorwerpen laten tekenen waar ze vervolgens bij moesten schrijven wat het was. En met die tips ga ik zeker wat doen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!